Monday, May 17, 2010

Majlis Akikah & Kenduri Arwah

Salam bloggers!
dh lame x update ni...dan bg sebulan akan dtg...mungkin blog ini akan kembali bersarang labah-labah gajah....hihi..
Minggu lepas, rumah aku selamat menjalankan Majlis Akikah dan Kenduri Arwah Allahyarham Md Nor b Abd Samad (bapak aku.. al-Fatihah utk beliau)...
Hari Sabtu 8 Mei 2010...
Majlis Akikah ni dibuat utk satu2nye anak sedare aku, Mohd Faris Nurhafiz..tp dh 3 tahun dh die..haha
Boleh la kan..selagi die x baligh leh lg wat akikah...
Alhamdulillah ade rezeki lebih, kami wat kenduri arwah sekali...hampir 6 tahun arwah dh meningalkan kami...

Kalau selalu kenduri, menu utama adelah nasi ambeng...hehe...
Hidup sebagai masyarakat jawa kan...nasi ambeng la...
Nasi ambeng tempat aku paling best...tp kali ni, kakak aku bt kelainan sket...die tukar menu...
Menu kali ini adelah..jeng3...mempersembahkan....[drumroll]...

Nasi Beriani!! hehe...
Ni la rupe nasi beriani tempat aku...nasi beriani terbaik ni...masakan orang kampung pt maimon...(lapar plak tgk gmbr ni...adeh)...kalau kt Bangi nasi beriani die xsedap..len macam jek aku tgk...haha..bukan kutuk..tp mmg betul...ni bukan beriani gam..ni beriani biase..tp sgt sedap Subhanallah...

Kebiasaan tempat aku, kalo ade pape majlis or keramaian..org2 kampung akan dtg tolong...namenye merewang..hehe...ni la org2 kampung yg dtg rewang..selalu lg ramai..sebab masak nasi ambeng...tp kali ni masak nasi beriani...simple jek..so family aku xjemput org dtg rewang pon...jiran2 sebelah jek yg dtg...hihi..

Orang lelaki sedang main masak2 kt bangsal belakang umah...

Orang pompuan lak maen masak2 dalam rumah...potong2 sayur...potong kuih, bungkus berkat...dll
Maen pondok2 betolah diorg ni kan...dh mcm budak2 plak...hihihi..

Okeh skrg kite akan pergi ke kawasan dewan makan atau booth makanan...betul ke aku eje ni..haha....
Ni kat halaman rumah aku...

Dah macam ade org kawen kan..hihi..tp ade rezeki lebih..ape salahnye kite murahkan rezeki orang len..nnt Allah murahkan rezeki kite banyak2...Cuci mulut..pisang..hoho..ssh nak jumpe pisang kt Bangi ni..jumpe pon kene bayor 60sen...kt kampung berlambak2...nk makan setandan pon xpe..xde sape mintak 60sen..60sen...huhu

Petang tu majlis bacaan Yaasin dari pihak perempuan...ni geng2 mak aku la...
Start kul 2.00pm..abes sampai 4.30 pm cmtulah...hidup kt kampung ni kene la bermasyarakat kan..banyak berinteraksi dengan orang kampung len..baru lah idop leh happy...kite wat kenduri pon ade org dtg...hidup xleh sendiri2...nnt masyrakat pon xbergaul...last2 kene sisih...tu yg xbest..kt kg aku ader org cmni..kesian..
Hidup kt kampung..tp hidup ngan family die jek...org jemput rewang xdtg...last2 tyme diorg wat kenduri...yg dtg pon xramai...ssh org cmni..biler prinsip idop suke bersendiri...xcampur masyarakat sekeliling...
Kesian tgk pakcik tu..buat kenduri yg dtg jiran 4 5 buah rumah je....bukan x dicakap...dh byk kali ingatkan...tp xleh lebih2 la kan..kang kate mengongkong idop die plak...hak kebebasan die dicabuli...ssh idop kt msia ni..biler perlembagaan bertulis state umur 18 tahun ade hak kebebasan memasing...smpi ibu bape pon xleh halang wat keputusan anak..tu yg ssh...too freedom..

Dan org yg kesian itu adelah pakcik aku...huehuehue...bt kenduri xde org dtg...wawawa...ktorg sedare mare lah yg dok perabehkan nasi ambeng beliau..dh tyme org bt keramaian xmo join...tula akibatnye..tyme turn die..xde org join la plak kan...fair la cmtu..hihi..len kali rewang umah org ek pakcik! bergaul sket ngan masyarakat sekeliling...!!

Berbalik pd objektif kiter...gitew..haha..ni mase diorg grup wanita sdg membace yaasin dan makan2..

Meriahkan...sampai pintu masuk melimpah2...huhu..Alhamdulillah..ramai tetamu hadir...
Malam plak turn kaum2 bapak bertahlil...tp aku xsempat amek gambar...sbb buzy sgt..
Tugas aku kene buat air..menu aku pilih..air mangge dan tembikai susu..
So sepanjang hari tu aku mengisar buah jela...smpi cramp jari jemariku...uhuk..geli plak..haha..
Tp yg penting..air buah honey dew tu paling laris...hehehe..sedap la kot...air tangan aku kan...muehehehe..
Malam aku bt menu tambahan...air teh susu panas...tp xlaku..huahuahua...bukan xsedap..tp mungkin sbb cuace skrg panas..org serbu air sejuk dulu la! hehe...

p/s : lepas ni aku bt menu air sirap pulasan plak...hanya kawan2 sekolah aku jek yg penah minum air ni..aku yg cipta suatu masa dahulu...hahahahaha
Orang cantik hensem like :D

1 comments:

iManAzRaf said... Best Blogger Tips

Al-Fatihah buat ur dad.
meriah betul masjlis. hehe.

errr.. air sirap pulasan tu rasa die cegane? cam seriau lak nak minum. hehe

Cerita Mengigit Jari Kaki